Competentieprofiel/ SLB Competenties

Op alle zeven SLB Competenties heb ik een 4 gescoord tijdens mijn laatste beoordelingsgesprek.  Het zijn ook competenties die elke docent voldoende hoort te bezitten. Toch heb ik hieronder nog even een korte beschrijving gegeven van de competenties en mijn verbeterpunten.groenlicht
Competentie Verbeterpunten
Begeleiding van studenten

Het leveren van een professionele bijdrage aan de ontwikkeling van jong volwassenen en/of volwassenen met als doel hun een (beroeps)kwalificatie te laten verkrijgen en het oplossen van problemen die uit de relatie tussen student en docent voortvloeien al dan niet na analyse en/of in samenspraak met collegae, stagebegeleider(s), ouder(s) en het doorverwijzen naar 2e lijns ondersteuning. SBL competentie: interpersoonlijk en pedagogisch competent.

Dit wordt mijn zevende jaar als docent, SLB’er en BPV’er en elk jaar leer je weer bij en leer je ook dingen af. Ik probeer me te blijven ontwikkelen door goed samen te werken met collega’s en leerlingen. Daarnaast probeer ik elk jaar weer de touwtjes strak te houden. Snel door te verwijzen naar loopbaan- en zorgdecaan. Contact met ouders snel en professioneel te houden. Consequent zijn en blijven is een uitdaging. Ik probeer hier zoveel mogelijk middelen voor te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Magister zodat er zwart op wit staat wat wordt afgesproken.
Examinering

Het ontwikkelen, controleren, afnemen en beoordelen van examens.

Als Team CJD hebben we de afgelopen jaren roerige tijden meegemaakt met de komst van de insepctie en de onvoldoende die we kregen op het gebied van examinering. Als vakdocent Communicatie en SLB’er volg ik de ontwikkelingen nauwgezet. Tijd nemen om goede beslissingen te maken welke examenleverancier en op welke manier je het beste kan examineren blijft een verbeterpunt.
Verzorgen van onderwijs

Het optreden als docent voor studenten, individueel en groepsgewijs. Het verzorgen van theorie en praktijk onderwijs, in een professionele pedagogisch, didactisch passende setting. Het aangaan en onderhouden van de leerrelatie met de studenten c.q. diens stagebegeleider(s). Het uitvoeren van maatwerktrajecten. SBL competentie: inhoudelijk en didactisch competent. (

In deze competentie probeer ik me elk jaar weer te blijven verbeteren. Het gebruik van nieuwe middelen, leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een vak wat enorm snel veranderd (en ook weer niet) en het opleiden van nieuwe leraren zijn onderwerpen waar ik me altijd in wil en kan verbeteren. Niet uit het oog verliezen dat het geven van goede lessen mijn core business is. Daarnaast zijn de commerciële opleidingen nogal veranderd de afgelopen jaren door middel van basisjaar en de 1000-klokurennorm. Hierdoor heb ik ook geleerd om meer van een eilandje af te stappen met mijn vak en meer de verbinding te zoeken met andere collega’s en vakken. Hierin wil ik me blijven verbeteren.
Persoonlijke professionele ontwikkeling

Het planmatig vormgeven van de eigen professionele ontwikkeling

Hier kom ik het tabblad Persoonlijke ontwikkeling uitgebreid op terug.
Samenwerking (docent)

Voert in samenwerking met de andere teamleden de verschillende teamtaken en teamrollen in het onderwijsteam uit. SBL-competenties: samenwerken met collega’s, samenwerken met omgeving en organisatorisch

Deze competentie blijft een aandachtspunt. Ik heb snel de neiging om het ‘zelf wel even te doen’, omdat dat dan sneller gaat. Hiermee verlies ik uit het oog hoe mooi een samenwerking kan zijn. Hoe mooi dit kan zijn, zie ik namelijk echt bij YounGC en ‘Het Idee’. Waar je echt als verschillende personen en disciplines samenwerkt, kunnen er zoveel mooiere dingen ontstaan dan wanneer je zelf alle hooi op de vork neemt.
Project- en werkgroepen

Voert projecten uit op team-, sector- of Graafschap College niveau.

Bekijk mijn beschrijving over mijn rol als project coördinator bij Senior Werkzaamheden.

 

Plaats een reactie